måndag 27 augusti 2012

Veckans utmaning - Ab Burner

Godförmiddag! Här kommer då veckans utmaning. Vilka hänger på?

Det har blivit en del förbränningsträning för mig på sista tiden, så jag känner för en utmaning som har med styrka att göra. Valde mellan mage och armar/axlar - mina favoritområden att träna. Det blev mage.

UTMANING - VECKA 1
GENOMFÖR FÖLJANDE PROGRAM MINST 5 DAGAR DENNA VECKAN!

Programmet tar bara 15 minuter, men det lär bränna ordentligt i magmusklerna.

  • 1 min toe touches.
  • 1 min russian twists.
  • 30 sek plank
  • 1 min modified side plank
  • 1 min crazy ivans

Kör tre varv med 30 sek vila mellan varven. OBS - ingen vila mellan övningarna i övrigt.


Toe touches
Ligg på rygg och håll en medicinboll (eller annat om du inte har just en sådan) över bröstet på raka armar. Benen rakt upp. Använd magen för att nå tårna med bollen. Repetera så många gånger du hinner på minuten.

Russian Twists
Sitt med böjda knän och korsade fötter. Luta dig tillbaka tills det spänner ordentligt i magmusklerna. Håll armarna framför dig. Flytta överkroppen från sida till sida.


Plank
Stå i en armhävningsposition, håll kroppen i en rak linje. Spänn magen och "dra in svansen".


Modified Side Plank
Ligg på sidan med det undre benet böjt, stödj dig på armbågen. Lyft överkropp, högt och lår och hitta en rak linje. Håll. Byt sida efter halva tiden.


Crazy Ivans
Sitt med böjda ben och korsade fötter. Luta dig tillbaka tills det spänner ordentligt i magmusklerna. Håll bollen (eller annat du finner lämpligt) på utsidan av höften. Rotera överkroppen och lyft bollen till andra sidans axel, ner till höften igen, etc. Byt sida efter halva tiden.


Övningarna och bilderna har jag hämtat från appen Nike Training Club. Vilka hänger med? Lämna gärna en kommentar. Och skicka gärna bilder till mig under veckan som går så kan jag lägga upp dessa i bloggen. Nu kör vi :-)




5 kommentarer:

  1. Den är jag med på! Behöver en liten utmaning när jag inte kan köra styrka som vanligt :)

    SvaraRadera
  2. Jag är med. Börjar imorgon :-)

    SvaraRadera
  3. Vad kul att ni är med. Körde min första igår - förstår ordvalet "burner" ;)

    SvaraRadera
  4. Det här låter toppen, är så dålig på att köra någon form av magträning så detta passar perfekt :)

    SvaraRadera
  5. Åh vad kul att ni vill hänga på :) :) :)
    Lite mer press på mig själv då också :)

    SvaraRadera